Kato Ooms

Lighting Operator - Programmer - Designer

“Kato (she/her/they/them) is een chaotische maar op een manier ook gestructureerd persoon die door het leven vliegt en ziet/volgt wat er op haar pad afkomt. Ze heeft zeker geen schrik om tegen de stroom in te zwemmen en haar grote mond te tonen waar nodig. Zelf is ze opgegroeid aan de Belgische kust (Oostende) waar ze vaak voor haar identiteit moet vechten. Nu woont ze al een jaartje in het mooie Gentse.”

Credit fotos: @behangmotief

Wat inspireert je werk en hoe ziet je creatief proces eruit?

“Mijn creatief proces start altijd bij het bestuderen van wat er aan komt. Bij een band ga ik de muziek analyseren en kijken welk gevoel (en kleur) het bij me opwekt. In de theater wereld zit dat wat anders, vaak moet ik daar met een director alles bespreken en volg ik hun instructies (met wel een vermengde mening van wat mij het beste lijkt).”

Hoe kwam je op dit carrièrepad? Wat spreekt je aan in light design?

“Mijn passie voor de event sector begon al op jonge leeftijd. In de lagere school deden we forums (kleine theater stukjes over wat we met de klas de afgelopen periode hadden gedaan). Met bewondering keek ik naar de geluidstafel die er stond. Mijn school had dit opgepikt en liet mij hieraan meehelpen (mic aan, mic uit, liedje aan, liedje uit). Na het lager, ging ik naar een middelbare school in Oostende die toevallig het vak podiumtechnieken in het curriculum aanbood. Vanaf dan begon ik ook in mijn vrije tijd deze kennis toe te passen. Ik keek vaak naar YouTube filmpjes om nog meer bij te leren dan wat er ons op school werd bijgebracht.”

“Light design/operator spreekt mij erg aan omdat het niet enkel puur droge technische materie is. Techniek is natuurlijk wel een nodige basis om daaruit samen met je creativiteit tot een werkend en goed lichtplan te kunnen komen. Deze twee dingen combineren vormt altijd een fijne uitdaging en geeft een andere blik op de wereld. Ik hou van het nerdy opzoekwerk die nodig is om het creatief proces te verwerken. Het gevoel dat je krijgt wanneer alles af is en je hebt het van 0 tot 100 gecreëerd is speciaal (van tekenen tot de show besturen).”

Zijn er bepaalde thema’s in je werkveld die je wil belichten? (pun intended)

“Misschien het tekort aan fem people in de techniekers wereld. De event sector kan een erg macho man wereld zijn. Soms moet je een grote mond durven hebben om respect af te dwingen.”

“Zo weigerde een technieker ooit om met me samen te werken omdat ik te jong en een girly was volgens hem. Hij luisterde enkel naar de instructies van de tourmanager die ook een man was. Ik heb mij toen heel erg kwaad moeten maken. Het is dus niet altijd gemakkelijk, zeker niet als je een queer persoon bent.”

“Die wereld kan ook bepaalde voordelen hebben. Iedereen wilt altijd met de grootste en de zwaarste kisten sleuren om hun mannelijkheid te tonen. Daar profiteer ik dan wel van! Laat hen maar hun ruggen breken. (lacht)”

Heb jij queer rolmodellen?

“Ik heb niet echt een Queer rolmodel in de wereld van de techniek, er zijn niet veel trans fem gay personen in de sector.. Daarom ben ik dan maar men eigen rol model! Natuurlijk ben ik wel altijd blij als ik een Queer coded persoon tegen kom in de sector. Maar meestal zullen zij niet in de techniek zitten.”

Zijn er events die je in de schijnwerpers wil zetten? (also pun intended)

“Mijn drukke festival zomer zit er nu spijtig genoeg eenmaal op... Deze periode van het jaar is vaak wat rustiger, maar mijn eerstvolgende show in België is op 11 februari in de Trix met Lander en Adriaan. Iedereen welkom!”